W tym roku powinien być gotowy projekt obwodnicy Łobza, która połączy w przyszłości drogi wojewódzkie nr 147, 148 i 151 - poinformował portal lobez24.pl Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.
W tym roku powinien być gotowy projekt obwodnicy Łobza, która połączy w przyszłości drogi wojewódzkie nr 147, 148 i 151. Nowa obwodnica to blisko dwukilometrowyodcinek, w ciągu którego powstanie również nowy most na rzece Redze. To właśnie lokalizacja mostu i kolizja obiektu z projektowanymi niemal jednocześnie instalacjami farm wiatrowych wydłużyła prace projektowe. Obie zlokalizowane niemal w tym samym miejscu inwestycje muszą ze sobą współgrać. Po uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego na obiekt mostowy, projektant będzie mógł wystąpić do wojewody o wydanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej. Uzyskanie ZRiDu pozwoli na ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.Projekt przewiduje przebudowę 650 m ulicy Przemysłowej i budowę 1,3-kilometrowego nowego odcinka przebiegającego przez tereny wzdłuż Regi Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, który będzie prowadził inwestycję drogową, poinformował, że projekt powinien trafić do ZZDW po wakacjach. List intencyjny w sprawie współfinansowania inwestycji przez województwo, gminę i powiat łobeski został podpisany wiosną 2021r. Realizacja inwestycji będzie jednak zależała od możliwości finansowych województwa i decyzji Zarządu Województwa, a potem radnych Sejmiku Wojewódzkiego.
Marszałek województwa Olgierd Geblewicz, wicemarszałek Tomasz Sobieraj, starosta łobeski Renata Kulik i burmistrz Łobza Piotr Ćwikła podpisali list intencyjny w sprawie realizacji inwestycji pn. Budowa obejścia m. Łobez – połączenie dróg wojewódzkich 147,148 z 151. Obwodnica wyprowadzi ciężki transport poza centrum miasta, usprawni ruch lokalny i zwiększy komfort życia mieszkańców. Koszty całego przedsięwzięcia szacowane są na 20 mln zł. Dokumentacja projektowa, za 700 tys. zł z budżetu województwa, ma być gotowa w przyszłym roku. Prawie dwa kilometry drogi i nowy most na rzece Rega odmienią komunikacyjną rzeczywistość Łobza. Setki ciężarówek nie będą każdego dnia przebijać się przez centrum miasteczka. Połączenie DW 147 (kierunek Nowogard), DW 148 (Resko, Płoty), DW 151 (kierunek Świdwin oraz Węgorzyno i DK20) stanie się bezpieczniejsze i wygodniejsze. Obwodnica pozytywnie wpłynie również na bezpieczeństwo ruchu lokalnego. Kierowcy zaoszczędzą czas, mieszkańcy będą oddychać czystszym powietrzem. Ta inwestycja usprawni transport i pozytywnie wpłynie na środowisko. List intencyjny to pierwszy krok do realizacji, ale możemy dziś mówić również o drugim kroku. Pieniądze na projekt są zarezerwowane. Dokumentacja ma być gotowa w przyszłym roku – zapowiada marszałek Olgierd Geblewicz. Przez Łobez przejeżdża średnio 400 pojazdów ciężarowych na dobę. Natężenie ruchu z roku na rok się zwiększa, dlatego budowa drogowego obejścia miasta jest tak ważna – dodaje wicemarszałek Tomasz Sobieraj. W Łobzie, w ramach podstrefy Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, od niedawna działa m.in. duże centrum logistyczno-magazynowe. Będzie ono generowało dodatkowe obciążenia sieci drogowej, więc budowa obwodnicy jest odpowiedzią na transportowe i gospodarcze wyzwania. Powstać ma około dwukilometrowy łącznik dróg wojewódzkich prowadzących do miasta. W planach jest przebudowa 650 m ulicy Przemysłowej i 1300-metrowy nowy odcinek. Wykonana zostanie również nowa przeprawa przez Regę. Łączny koszt realizacji inwestycji, oszacowany przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, to 20 mln 250 tys. złotych. W tym 2 mln 750 tys. zł na wykup nieruchomości pod budowę, a 700 tys. zł na przygotowanie dokumentacji projektowej. Ta ostatnia pozycja jest już uwzględniona w przyszłorocznym budżecie Województwa Zachodniopomorskiego. Podpisany w środę, w starostwie powiatowym w Łobzie, list intencyjny jest formalnym zawiązaniem współpracy samorządów – miasta, powiatu i województwa – na rzecz budowy drogowego obejścia. Dokument zapowiada koordynację działań planistycznych, wymianę informacji, partycypację w kosztach. Gmina i Powiat deklarują przejęcie, po zakończeniu realizacji zadania, wskazanych przez Województwo odcinków dróg wojewódzkich w centrum Łobza.
Jak ustalił portal lobez24.pl - ZZDW nadal nie otrzymał od projektanta zamówionej w 2019 r. dokumentacji projektowej na przebudowę odcinka DW151 Świdwin – Łobez.
2025/01/09
Projekt zgodnie z umową miał być gotowy w lutym 2021 r. Ostatecznie termin został przesunięty do czerwca 2023 r. Niestety nie został dotrzymany. Pracownia została poinformowana, że w związku z powstałymi opóźnieniami naliczone zostaną kary umowne. Jest to niestety powtórka sytuacji sprzed kilku lat. DW-151 jest jedną z nielicznych dróg wojewódzkich, której nie udało się przebudować w planowanym pierwotnie terminie, gdy jej przebudowa miała być prowadzona z dofinansowaniem unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20. Pierwszy przetarg na dokumentację projektową, został ogłoszony przez ZZDW w 2014 r., czyli dokładnie dekadę temu. Prace projektowe nad takimi tematami trwają około dwóch lat, potem projekt, jeśli uzyska akceptację radnych wojewódzkich, wchodzi do realizacji. Tymczasem warszawska pracownia projektowa, która wygrała wówczas przetarg, w końcówce procesu projektowego, zawiesiła nad nim prace. Sprawa trafiła do sądu. ZZDW nie czekając na rozstrzygnięcie, przeprowadził kolejny przetarg. Trzeba było zaczynać wszystko od nowa. Teraz, wart 840 tys. zł.projekt jest praktycznie gotowy. Czekamy na złożenie przez pracownię projektową wniosku do Wojewody o ZRiD czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Procedura uzyskania ZRiD-u będzie trwała około 3 miesięcy. Jak tylko ZZDW uzyska dokument, możliwe będzie ogłoszenie przetargu. Zanim wyłoniony zostanie wykonawca miną jednak kolejne 2 miesiące. Ze względu na przeciągające się problemy projektowe i pogarszający się stan nawierzchni DW151, ZZDW ogłosił w tym roku przetarg na remont 1,7- kilometrowego, najbardziej zniszczonego odcinka tej drogi między Słonowicami a mostem na Redze, znajdującym się przy zjeździe do miejscowości Półchleb. Prace zostały tu wykonane szybko na przełomie maja i czerwca. Jezdnia została na tym odcinku sfrezowana, a następnie została tu położona nakładka z masy bitumicznej, która poprawiła warunki jazdy na tej drodze. Przebudowa odcinka Świdwin- Łobez jest nadal przed nami. Jednak roboty budowlane ze względy na procedury, na pewno nie rozpoczną się w tym roku.
2025/01/09
Czekamy na złożenie przez pracownię projektową wniosku do Wojewody o ZRiD, czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Projekt rozbudowy DW-151 na odcinku Świdwin – Łobez nie ma szczęścia do realizacji. Pierwszy przetarg na dokumentację projektową, został ogłoszony w 2014 r., a więc dokładnie dekadę temu. Prace projektowe nad takimi tematami trwają około dwóch lat, potem projekt, jeśli uzyska akceptację Zarządu Województwa, wchodzi do realizacji. Tymczasem warszawska pracownia projektowa, która wygrała wówczas przetarg, na końcówce procesu projektowego zawiesiła nad nim prace. Sprawa trafiła do sądu. ZZDW mając na uwadze długość postępowań sądowych, nie czekał na rozstrzygnięcie iprzeprowadził kolejny przetarg. Trzeba było zaczynać wszystko od nowa. Termin oddania aktualnego projektu jest niestety również przekroczony, a ZZDW nalicza kary. Liczymy jednak, że tym razem sprawa zostanie zakończona pozytywnie. Trzeba jednocześnie pamiętać, że okres od zakończonej ZRiDem fazy projektowej, do przekazania placu budowy jest nadal dość długi. Zresztą sama procedura uzyskania ZRIDu może trwać do 3 miesięcy (w specustawie drogowej mowa jest o 90 dniach). Gdy ZZDW otrzyma gotowy projekt ze ZRiDem, wystąpido Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o uruchomienie środków finansowych na inwestycję. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą radni wojewódzcy na Sejmiku. Rozbudowa DW151 na odcinku Świdwin – Łobez od lat była przewidywana do realizacji w ramach środków unijnych. Pierwotnie miały być to pieniądze z RPO WZ, teraz mowa jest o pieniądzach z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. Równolegle z uruchamianiem finansowania, ZZDW przygotowuje przetarg na roboty budowlane. Wydział Budowy i Nadzoru potrzebuje około miesiąca na zapoznanie się z dokumentacją - na sprawdzenie wszystkich dokumentów, uzgodnień, pozwoleń i weryfikację kosztorysu inwestorskiego. Gdy wszystkie dokumenty potrzebne do przeprowadzenia przetargu są gotowe, a finansowanie inwestycji zapewnione w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ogłaszany jest przetarg na roboty budowlane. Wykonawcy mogą zadawać pytania i składać oferty przez kolejne 35 dni, bo taki jest minimalny czas ogłoszenia w przypadku dużych inwestycji. Okres ten może zostać wydłużony, jeśli w trakcie przetargu wpływa dużo pytań od potencjalnych oferentów. Po otwarciu ofert, trwa ich sprawdzanie. Do momentu wyłonienia wykonawcy mija zwykle około 1,5 miesiąca. Po wyborze, startujący w przetargu mają jeszcze 10 dni na wniesienie odwołania od tej decyzji. To jednak nie koniec procedury, bo wybór i dokumenty muszą zostać przesłane do tzw. kontroli uprzedniejprowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po pozytywnej informacji od Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, można podpisać umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Od tego momentu liczony jest,określony w przetargu,czas realizacji robót budowlanych. Czas ten zależy od zakresu rozbudowy lub przebudowy. W tym wypadku chodzi o rozbudowę blisko 17,5- kilometrowego odcinka.Podobne inwestycje są realizowane w przeciągu 2 lat.
Rozbudowa czy przebudowa drogi to nie to samo co remont, w czasie którego odtwarza się tylko stan pierwotny nawierzchni drogowej. Rozbudowy polegają na doprowadzeniu drogi do parametrów drogi wojewódzkiej zalecanych w Ustawie o drogach publicznych. Chodzi o wzmocnienie konstrukcji, która musi przejmować wyższe obciążenia związane z ruchem pojazdów ciężkich. Powinniśmy uświadomić sobie, że przedwojenne drogi czy obiekty mostowe nie obsługiwały tirów. Drugą sprawą są konieczne poszerzenia drogi na odcinkach szlakowych do 7 m, plus budowa bezpiecznych poboczy. Oczywiście wiąże się to również ze zmianą linii nasadzeń drzew. Biorąc pod uwagę długość procedur administracyjnych, rozbudowa tego odcinka może ruszyć dopiero w pierwszym kwartale przyszłego roku. Średnio od ogłoszenia przetargu na wykonanie robót budowlanych do przekazania placu budowy mija od 4-5 miesięcy. Dlatego już teraz ZZDW podjął decyzję o remoncie najbardziej zniszczonego, 1,72-kilometrowego odcinka między Słonowicami a miejscowością Półchleb. Remonty, gdzie odtwarzany jest tylko stan nawierzchni, nie wymagają projektów. Przy czym nie mówimy tu o remontach cząstkowych, w których punktowo uzupełnia się ubytki. Na tym odcinku jezdnia jest zbyt mocno wyeksploatowana i żadne remonty cząstkowenie zapewnią jej trwałości. Remont będzie więc obejmował frezowanie nawierzchni, a następnie zostanie tu położona nakładka z masy bitumicznej, która poprawi warunki jazdy do momentu gruntownej przebudowy całego odcinka Świdwin – Łobez.
Dla przykładu umowy na roboty budowlane na porównywalnych odcinkach opiewały np. na: 89,4 mln zł na 16-kilometrowej przebudowie DW152 między Starogardem a Świdwinem, a na 16,5-kilometrowym odcinku Świdwin–Połczyn Zdrój na 68,8 mln zł. Różnice wynikają z zakresu robót, np. koniecznej wymiany gruntów czy liczby obiektów mostowych i przepustów zakwalifikowanych do przebudowy. Dodać należy, że są to koszty samych robót budowlanych. Do tego dochodzą koszty dokumentacji, odszkodowania za przejęte grunty, koszty nadzoru zewnętrznego, a w razie konieczności również nadzoru przyrodniczego i nadzoru archeologicznego.
Wyjaśnień dla portalu lobez24.pl udzieliła Pani Anna Radziwonowicz, Rzecznik Zachodniopomorskiego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Dziękujemy!
Czekamy na złożenie przez pracownię projektową wniosku do Wojewody o ZRiD, czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Projekt rozbudowy DW-151 na odcinku Świdwin – Łobez nie ma szczęścia do realizacji. Pierwszy przetarg na dokumentację projektową, został ogłoszony w 2014 r., a więc dokładnie dekadę temu. Prace projektowe nad takimi tematami trwają około dwóch lat, potem projekt, jeśli uzyska akceptację Zarządu Województwa, wchodzi do realizacji. Tymczasem warszawska pracownia projektowa, która wygrała wówczas przetarg, na końcówce procesu projektowego zawiesiła nad nim prace. Sprawa trafiła do sądu. ZZDW mając na uwadze długość postępowań sądowych, nie czekał na rozstrzygnięcie iprzeprowadził kolejny przetarg. Trzeba było zaczynać wszystko od nowa. Termin oddania aktualnego projektu jest niestety również przekroczony, a ZZDW nalicza kary. Liczymy jednak, że tym razem sprawa zostanie zakończona pozytywnie. Trzeba jednocześnie pamiętać, że okres od zakończonej ZRiDem fazy projektowej, do przekazania placu budowy jest nadal dość długi. Zresztą sama procedura uzyskania ZRIDu może trwać do 3 miesięcy (w specustawie drogowej mowa jest o 90 dniach). Gdy ZZDW otrzyma gotowy projekt ze ZRiDem, wystąpido Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o uruchomienie środków finansowych na inwestycję. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą radni wojewódzcy na Sejmiku. Rozbudowa DW151 na odcinku Świdwin – Łobez od lat była przewidywana do realizacji w ramach środków unijnych. Pierwotnie miały być to pieniądze z RPO WZ, teraz mowa jest o pieniądzach z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. Równolegle z uruchamianiem finansowania, ZZDW przygotowuje przetarg na roboty budowlane. Wydział Budowy i Nadzoru potrzebuje około miesiąca na zapoznanie się z dokumentacją - na sprawdzenie wszystkich dokumentów, uzgodnień, pozwoleń i weryfikację kosztorysu inwestorskiego. Gdy wszystkie dokumenty potrzebne do przeprowadzenia przetargu są gotowe, a finansowanie inwestycji zapewnione w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ogłaszany jest przetarg na roboty budowlane. Wykonawcy mogą zadawać pytania i składać oferty przez kolejne 35 dni, bo taki jest minimalny czas ogłoszenia w przypadku dużych inwestycji. Okres ten może zostać wydłużony, jeśli w trakcie przetargu wpływa dużo pytań od potencjalnych oferentów. Po otwarciu ofert, trwa ich sprawdzanie. Do momentu wyłonienia wykonawcy mija zwykle około 1,5 miesiąca. Po wyborze, startujący w przetargu mają jeszcze 10 dni na wniesienie odwołania od tej decyzji. To jednak nie koniec procedury, bo wybór i dokumenty muszą zostać przesłane do tzw. kontroli uprzedniejprowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po pozytywnej informacji od Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, można podpisać umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Od tego momentu liczony jest,określony w przetargu,czas realizacji robót budowlanych. Czas ten zależy od zakresu rozbudowy lub przebudowy. W tym wypadku chodzi o rozbudowę blisko 17,5- kilometrowego odcinka.Podobne inwestycje są realizowane w przeciągu 2 lat.
Rozbudowa czy przebudowa drogi to nie to samo co remont, w czasie którego odtwarza się tylko stan pierwotny nawierzchni drogowej. Rozbudowy polegają na doprowadzeniu drogi do parametrów drogi wojewódzkiej zalecanych w Ustawie o drogach publicznych. Chodzi o wzmocnienie konstrukcji, która musi przejmować wyższe obciążenia związane z ruchem pojazdów ciężkich. Powinniśmy uświadomić sobie, że przedwojenne drogi czy obiekty mostowe nie obsługiwały tirów. Drugą sprawą są konieczne poszerzenia drogi na odcinkach szlakowych do 7 m, plus budowa bezpiecznych poboczy. Oczywiście wiąże się to również ze zmianą linii nasadzeń drzew. Biorąc pod uwagę długość procedur administracyjnych, rozbudowa tego odcinka może ruszyć dopiero w pierwszym kwartale przyszłego roku. Średnio od ogłoszenia przetargu na wykonanie robót budowlanych do przekazania placu budowy mija od 4-5 miesięcy. Dlatego już teraz ZZDW podjął decyzję o remoncie najbardziej zniszczonego, 1,72-kilometrowego odcinka między Słonowicami a miejscowością Półchleb. Remonty, gdzie odtwarzany jest tylko stan nawierzchni, nie wymagają projektów. Przy czym nie mówimy tu o remontach cząstkowych, w których punktowo uzupełnia się ubytki. Na tym odcinku jezdnia jest zbyt mocno wyeksploatowana i żadne remonty cząstkowenie zapewnią jej trwałości. Remont będzie więc obejmował frezowanie nawierzchni, a następnie zostanie tu położona nakładka z masy bitumicznej, która poprawi warunki jazdy do momentu gruntownej przebudowy całego odcinka Świdwin – Łobez.
Dla przykładu umowy na roboty budowlane na porównywalnych odcinkach opiewały np. na: 89,4 mln zł na 16-kilometrowej przebudowie DW152 między Starogardem a Świdwinem, a na 16,5-kilometrowym odcinku Świdwin–Połczyn Zdrój na 68,8 mln zł. Różnice wynikają z zakresu robót, np. koniecznej wymiany gruntów czy liczby obiektów mostowych i przepustów zakwalifikowanych do przebudowy. Dodać należy, że są to koszty samych robót budowlanych. Do tego dochodzą koszty dokumentacji, odszkodowania za przejęte grunty, koszty nadzoru zewnętrznego, a w razie konieczności również nadzoru przyrodniczego i nadzoru archeologicznego.