2025-06-26 18:44:00
Jakie mogą być skutki prawne braku punktu dotyczącego wotum zaufania w porządku obrad rady powiatu?
Głosowanie nad udzieleniem wotum zaufania jest obowiązkowym elementem sesji absolutoryjnej, co wynika wprost z przepisów ustawy. Jeśli nie zamieszczono takiego punktu w porządku obrad, a także nie rozpatrzono wniosku o jego dodanie, a mimo to poddano pod głosowanie, praktyka pokazuje, że uchybienia proceduralne mogą mieć wpływ na ważność uchwały, zwłaszcza jeśli byłyby podnoszone wątpliwości lub protesty radnych.
W niniejszym artykule przeanalizujemy, jakie są mogą być skutki prawne takiego stanu rzeczy oraz jakie konsekwencje może nieść za sobą brak formalnego rozpatrzenia tej kwestii przez radę powiatu.
W funkcjonowaniu samorządu powiatowego kluczową rolę odgrywają relacje między radą powiatu a zarządem, które opierają się na mechanizmach kontroli i współpracy. Jednym z najważniejszych narzędzi sprawowania nadzoru przez radę jest możliwość udzielenia zarządowi wotum zaufania, które stanowi wyraz poparcia dla prowadzonej przez niego polityki.
W praktyce pojawiają się jednak sytuacje, gdy w porządku obrad sesji rady nie znajduje się punkt dotyczący wotum zaufania, mimo że powinien się on tam znaleźć zgodnie z przepisami prawa.
Do takiej sytuacji doszło podczas Sesji absolutoryjnej w powiecie łobeskim, porządek obrad opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) starostwa powiatowego nie zawierał punktu dotyczącego „podjęcia uchwały w sprawie udzielenia wotum zaufania dla Zarządu Powiatu”. Warto podkreślić, że identyczny porządek obrad otrzymali radni, a w trakcie sesji nie złożono wniosku o zmianę porządku obrad.
Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym, porządek obrad sesji jest ustalany przez przewodniczącego rady i dołączany do zawiadomienia o zwołaniu sesji. Zmiana porządku obrad w trakcie sesji jest możliwa wyłącznie bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, jednak wymaga to formalnego wniosku i głosowania. Jeśli podczas sesji nie złożono wniosku o zmianę porządku obrad, obowiązuje porządek opublikowany w BIP i przekazany radnym.
W praktyce oznacza to, że punkt dotyczący udzielenia wotum zaufania nie powinien być rozpatrywany podczas tej sesji, ponieważ nie był on uwzględniony w oficjalnym porządku obrad i nie wprowadzono do niego żadnych zmian zgodnie z procedurą.
W innych powiatach, przy sesjach absolutoryjnych, standardem jest uwzględnianie zarówno punktu dotyczącego absolutorium, jak i punktu dotyczącego wotum zaufania, co wynika z praktyki, a niekiedy także z regulaminu rady.
Jednak w tym przypadku, zgodnie z obowiązującym porządkiem obrad i brakiem wniosku o jego zmianę, punkt ten nie mógł być rozpatrywany.
Czy Zarząd Powiatu Łobeskiego otrzymał wotum zaufania, czy jednak nie?
Zgodnie z art. 30a ustawy o samorządzie powiatowym, podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi powiatu, obowiązkowo należy rozpatrzyć raport o stanie powiatu (w pierwszej kolejności), przeprowadzić debatę nad tym raportem, a następnie – po zakończeniu debaty – przeprowadzić głosowanie nad udzieleniem zarządowi powiatu wotum zaufania.
Obowiązek przeprowadzenia głosowania nad udzieleniem wotum zaufania
Głosowanie nad udzieleniem wotum zaufania jest obowiązkowym elementem sesji absolutoryjnej, co wynika wprost z przepisów ustawy. Jeśli nie zamieszczono takiego punktu w porządku obrad, a także nie rozpatrzono wniosku o jego dodanie, a mimo to poddano pod głosowanie, praktyka pokazuje, że uchybienia proceduralne mogą mieć wpływ na ważność uchwały, zwłaszcza jeśli były podnoszone wątpliwości lub protesty radnych.
Skutki prawne braku punktu w porządku obrad
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu wotum zaufania jest obowiązkowym elementem sesji absolutoryjnej i powinno być ujęte w porządku obrad. Jego brak oraz nieuwzględnienie wniosku o jego dodanie mogą być podstawą do zakwestionowania ważności uchwały, jeśli zostanie to podniesione.
2025-06-24 13:30:00
W uzasadnieniu do projektu uchwały o podwyżce dla Starosty Łobeskiego zamieszczono niezwykle bogatą argumentację. Liczba argumentów „za” jest naprawdę porażająca – zarówno pod względem ilości, jak i szczegółowości wyjaśnień. Dokument przekonuje, że podwyżka jest uzasadniona wieloma czynnikami, które mają wpływ na efektywność pracy Starosty oraz rozwój powiatu.
— Rada Powiatu wzięła pod uwagę dotychczasową działalność Starosty, efektywność kierowania pracami zarządu oraz współpracę z jednostkami organizacyjnymi powiatu i instytucjami zewnętrznymi. Ustalona kwota wynagrodzenia mieści się w granicach określonych przepisami i odzwierciedla poziom zaangażowania oraz skuteczność realizacji kluczowych inwestycji i projektów powiatowych. Podjęcie uchwały stanowi adekwatną gratyfikację za dotychczasowe działania związane z pełnieniem funkcji Starosty - czytamy w uzasadnieniu do uchwały, pomijając akapity dotyczące podstawy prawnej.
Zgodnie z projektem uchwały, miesięczne wynagrodzenie Starosty Łobeskiego, obejmujące wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki: funkcyjny, specjalny i zasadniczy, wyniesie 19 470 zł brutto. Dotychczas wynosiło ono 17 523 zł brutto.
Szczególnie imponujące efekty osiągnięto w ramach zadania dotyczącego dzierżawy garażu oraz placu pod parking od Cechu Rzemiosł Różnych w Łobzie. Decyzje zostały podjęte niemal natychmiastowo, a niezbędne fundusze oraz materiały szybko wysupłano. Prace przebiegały w imponującym tempie, co pozwoliło na szybką realizację przedsięwzięcia. Ostatecznie podpisano umowę dzierżawy na okres 10 lat, zapewniając stabilność i ciągłość działań.
W tym samym czasie z Sołectwa Błądkowo zniknęła kostka brukowa, a realizację planowanego chodnika odsunięto w czasie z powodu braku środków finansowych oraz ograniczonych możliwości organizacyjnych. Dodatkowym argumentem stało się stwierdzenie, że budowa kolejnego chodnika w Błądkowie jest nieuzasadniona – mimo że inwestycja była wcześniej zaplanowana przez poprzedni zarząd. Decyzja ta wywołała burzliwą dyskusję wśród mieszkańców. Nowe władze podkreślały, że sprawa wymagała szczegółowych analiz zarówno pod kątem zasadności inwestycji, jak i źródeł jej finansowania
Starosta rozważał również poprawę bezpieczeństwa na terenie sołectwa poprzez budowę czterech nowych przejść dla pieszych, co jednak znacząco zwiększyłoby koszty inwestycji. Po wielu miesiącach rozważań zarząd doszedł do wniosku, że chodnik mimo wszystko powstanie – do jego realizacji dołoży się gmina. Mieszkańcy muszą jednak nadal uzbroić się w cierpliwość, ponieważ realizacja chodnika zostanie przesunięta z uwagi na planowane prace wodociągowe na terenie sołectwa.
— Ta podwyżka się należy
2025-01-20 13:10:00
20 tysięcy kary grzywny i podanie wyroku do publicznej wiadomości, za poświadczenie nieprawdy w dokumencie - taki wyrok usłyszał Ryszard N. sekretarz Starostwa Powiatowego w Łobzie.
- 15 sierpnia 2018 roku będąc funkcjonariuszem publicznym pełniącym funkcję sekretarza Starostwa Powiatowego w Gryficach wystawił dokument poświadczający, że pewna osoba świadczyła usługi prawne w formie wolontariatu przez określony czas - mówił w rozmowie z reporterem lobez24.pl Sędzia Michał Tomala Rzecznik Prasowy Sądu Okręgowego w Szczecinie.
- Sąd ustalił, że dokument poświadczał nieprawdę, bo taka osoba takiego wolontariatu nie wykonywała - dodał.
Sąd Rejonowy w Gryficach wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2024 wymierzył oskarżonemu karę grzywny 200 stawek dziennych po 100 złotych (łącznie 20 tysięcy złotych) i orzekł o podaniu wyroku do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie na okres jednego miesiąca w Starostwie Powiatowym w Gryficach.
Wyrok uprawomocnił się z dniem 29 października 2024 r.
Podczas Sesji Rady Powiatu Łobeskiego w dniu 20 stycznia br. na stanowisko sekretarza Starostwa Powiatowego w Łobzie powołano ( w zastępstwie?) Panią Ewa Ilgiewicz- Pawlak.
Jak udało nam się ustalić to, w związku z długotrwałym zwolnieniem lekarskim sekretarza.